Psychosomatische Oefentherapie

Wat zijn psychosomatische klachten?

Wanneer we langdurig letterlijk te veel van ons lichaam vragen, reageert ons lichaam daarop met klachten. Maar ook als we geestelijk of emotioneel te veel van onszelf vragen of erg veel te verduren krijgen, kan dat alleen via ons lichaam tot uiting komen. We ervaren dan stress. Zo kan voor lang niet alle lichamelijke klachten ook een lichamelijke oorzaak gevonden worden.

Emotionele belasting noemen we stress.

Niet alleen ingrijpende gebeurtenissen in ons leven geven stress, maar ook een te hoge werkdruk, te veel drukte thuis, zorgen, problemen, conflicten of dagelijkse ergernissen. Ook de manier waarop we tegen een klacht aankijken of hoe we met problemen omgaan, kan een rol spelen bij het ontstaan van stressklachten.

Op zich is stress niet ongezond. Sterker nog, we hebben een zekere mate van stress nodig om onszelf te kunnen motiveren, goed te kunnen presteren en het beste uit onszelf te halen.

Stress blijft gezond zolang het kan worden afgewisseld met ontspanning en herstel. Bij langdurige, vaak voorkomende of zeer intensieve stress, dreigt het gevaar dat het herstel onvoldoende is en kan stress een ongezond karakter krijgen: negatieve of ongezonde stress, die zich uit in lichamelijke, psychische en gedragsmatige klachten, verminderde prestaties en ziekteverzuim.

Voorbeelden van stressklachten zijn:
Lichamelijk:
Langdurige moeheid, slaapproblemen, gespannen nek-, schouder-, armspieren, hoofdpijn, lage rugklachten, misselijkheid, maag- en darmstoornissen, verminderde weerstand, pijn/druk op de borst, hartkloppingen, benauwdheid, duizeligheid, verhoogde bloeddruk
Psychisch:
Niet tot rust komen, gejaagdheid, concentratievermindering, vergeetachtigheid, piekeren, besluiteloosheid, prikkelbaarheid, irritatie, somberheid, angst, niet meer kunnen genieten, lusteloosheid, desinteresse, onzekerheid, verminderd zelfvertrouwen
Gedragsmatig:
Minder presteren, meer fouten maken, chaotisch gedrag, uitbarstingen van woede of huilbuien, bijna ongevallen, meer roken, drinken of eten, vermijden van sociale contacten.

Het werkt ook andersom: lichamelijke klachten kunnen grote psychologische invloed hebben. Bijvoorbeeld wanneer een chronische  al dan niet progressieve aandoening wordt gediagnosticeerd of een lichamelijke beperking ontstaat, staat je wereld op zijn kop. Het toekomstperspectief wordt ineens heel anders. Dat is een enorme klap. Het kost tijd en inspanning om  de nieuwe situatie te aanvaarden, nieuwe perspectieven te vinden, nieuwe doelen te stellen, met de nieuwe situatie te leren omgaan. Daarin kan psychosomatische oefentherapie helpend zijn.

Wat is Psychosomatische Oefentherapie?

De psychosomatische oefentherapie reikt u nieuwe en verrijkende mogelijkheden aan om uw klacht, uw leven en uw gezondheid positief te beïnvloeden en de oorzaken van ongezonde stress aan te pakken. De therapie richt zich op het herstel van het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning en het versterken van de persoonlijke kracht en kwaliteit. U krijgt niet alleen inzicht in de dieper liggende oorzaak van klachten en stress, maar u leert ook hoe u hier (anders) mee om kunt gaan. Dit bevordert het herstel van de balans tussen bijvoorbeeld gevoel en verstand, inspanning en ontspanning, draagkracht en draaglast en energie nemers (stress) en energiegevers (bronnen). Wanneer deze balans zich herstelt ontstaat grip op de klachten, en daarmee herstel van de regie over uw leven. U kunt immers met de aangereikte handvatten zelf ook toekomstige klachten voorkomen of verlichten. Het zelf herstellend vermogen van ons lichaam doet de rest. Door herkenning van de oorzaak van de klachten, wordt terugval voorkomen.

De behandeling bestaat uit:

  1. Therapeutische gesprekken, met als doel de problemen helder te krijgen, deze te verwerken, indien mogelijk op te lossen of in ieder geval beter te hanteren.
  2. Cognitieve gedragstherapeutische interventies. Deze hebben tot doel u meer inzicht te geven hoe gedachten, overtuigingen en emoties uw gedrag beïnvloeden en hoe u dit kunt veranderen.
  3. Therapeutisch lichaamswerk. Hierbij worden oefeningen en werkvormen toegepast uit de Haptonomie, Mindfulness, ACT en Body and Mind Language (BML).